Toimintavapaus (freedom to operate)Suojaamaton brändi altistaa yrityksesi useille liiketoiminnallisille riskeille ja siten tekee yrityksestäsi vähemmän kiinnostavan. Tuotteen tai yrityksen nimen suojaamatta jättäminen voi johtaa esimerkiksi siihen, että joudut muuttamaan nimen myöhemmin jonkun toisen suojattua sen tai samankaltaisen nimen. Vaikka oletkin jo ehkä käyttänyt nimeäsi, jos joku toinen rekisteröi sen tavaramerkillä on olemassa riski, että joudut muuttamaan nimesi. Nimen vaihtaminen on työlästä ja kaikki nimesi tunnetuksi tekemiseen käytetyt panostukset menevät hukkaan. Voit myös joutua vahingokorvausvastuuseen toisen nimen loukkauksesta. Tavaramerkit, kuten muutkin IPR:t noudattavat "first to file" periaatetta, eli oikeudet nimeen saa se, joka sen ensiksi rekisteröi.
|
KansainvälistyminenKansainvälistyessä on riski siitä, että jossain tärkeässä kohdemaassa joku toinen taho rekisteröi tavaramerkillä tuotteesi tai yrityksesi nimen kanssa samankaltaisen nimen. Usein kyseessä on puhdas sattuma, mutta etenkin Aasian markkinoilla myös paikallinen jakelija, maahantuoja, jälleenmyyjä tai muu toimija saattaa rekisteröida brändisi paikallisesti omiin nimiinsä. Tällöin hän voi tilata brändilläsi tuotteita kyseiseen maahan myös muilta toimittajilta ja pahimmillaan jopa estää tuotteittesi viennin tai valmistuttamisen kyseisessä maassa.
Suojaamaton brändi on myös "hyville" ulkomaisille kumppaneille (maahantuojat, jälleenmyyjät, jne) riski. Heidän tekemät panostukset tuotteesi saamiseksi loppukäyttäjille menevät hukkaan, jos joku toinen päättää hyötyä suojaamattomasta brändistäsi esimerkiksi valmistamalla siitä halpakopioita tai jäljennöksiä. Useissa maissa vakavasti otettavat paikalliset kumppanit edellyttävät yhteistyön aloittamiseksi, että brändisi on suojattu. |
Kustannusten minimointiBrändin suojaaminen on edullisempaa kuin suojaamatta jättäminen. Jos muut haluavat kiistää oikeutesi rekisteröityyn merkkiin, heidän tulee osoittaa että rekisteröinti on lainvastainen. Jos haluat vedota vakiintuneeseen tavaramerkkiin, on oikeuden osoittaminen käytännössä hyvin työlästä ja useimmiten kalliimpaa kuin merkin rekisteröinti alun perin. Lisäksi vakiintuneisuuden osoittaminen on vaikeaa ja useissa maissa vakiintuneita oikeuksia ei tunnusteta.
Suojaamalla tavaramerkin pienennät myös riskiä siitä, että muut loukkaavat oikeuksiasi. Rekisteröinti on kaikille nähtävissä. Koet siis vähemmän nimiin liittyviä riitoja, ja ne ratkeavat helpommin, nopeammin, halvemmin ja usein sinulle paremmalla tavalla kuin jos brändiäsi ei ole suojattu. |
Yrityksen arvo ja rahoitusSuojaamaton brändi heikentää yrityksen arvoa sijoittajien silmissä. Brändin arvo pääomittuu rekisteröityihin tavaramerkkeihin. Jos haluat myydä brändisi, voit tehdä sen myymällä tavaramerkkisi (joko ilman tai yhdessä liiketoiminnan kanssa). Toiminimeä ei voi myydä irrallaan liiketoiminnasta. ISO 10668:2010 standardin mukaan tavaramerkkirekisteröinnit ovat yksi kolmesta brändin arvoon vaikuttavasta tekijästä. Brändiarvo on usein merkittävin osa koko yrityksen arvoa. Rekisteröityjä tavaramerkkejä voi lisäksi käyttää esimerkiksi rahoituksen vakuutena. Rekisteröityjä tavaramerkkejä voi myös käyttää esimerkiksi rahoituksen vakuutena.
|