Bändibrändit – tavaramerkit musiikkibisneksessä

mennessä | 04/04/2016 | Tavaramerkit | 0 Kommenttia

Aloittavat bändit eivät useinkaan mieti, kenelle oikeudet bändin nimeen kuuluvat. Tyypillisesti bändin perustajina ovat kaverit, jotka tykkäävät soittaa yhdessä. Menestyvän bändin nimi on kuitenkin arvokas tavaramerkki, ja mitä suositummaksi bändin muuttuu, sitä suuremmaksi kasvaa riski siitä, että nimen käyttöön liittyy myöhemmin riitoja. Maailmalla on paljon esimerkkejä menestyvien bändien nimiin liittyvistä tavaramerkkiriidoista. Niistä osansa ovat saaneet mm. Van Halen, Beach Boys ja Black Sabbath. Myös Suomessa tapauksia on ollut useita, esimerkiksi Hevisaurus nimen käyttöön liittyvä riita.

Mistä bändien nimiriidat tyypillisesti johtuvat?

Ongelmia aiheutuu usein tilanteessa, jossa bändi hajoaa ja bändistä lähteneet soittajat jatkavat vanhan nimen käyttämistä uuden bändin nimenä. Vastaava tilanne on, kun bändi jakaantuu kokonaan kahdeksi uudeksi (tai useammaksi) bändiksi, ja molemmat haluavat käyttää vanhan bändin nimeä. Timo Tolkin lähtiessä Stratovarius yhtyeestä, vanha bändi jatkoi uudella kokoonpanolla Stratovarius nimellä. Tolkin uusi yhtye Revolution Renaissance ei saavuttanut lähimainkaan Stratovariuksen suosiota. Mitä olisi tapahtunut, jos Tolkki olisi halunnut jatkaa uuden perustamansa bändin toimintaa Stratovarius nimellä? Stratovarius nimellä oli siinä vaiheessa merkittävä goodwill arvo, ja yhtyeellä paljon faneja. ”Stratovarius” on Export Metal Music Oy:n rekisteröimä tavaramerkki, ja Export Metal Music Oy:n toimitusjohtaja on Stratovariuksen laulaja Timo Kotipelto. 

Aiemmin tänä vuonna uutisoitiin edesmenneen Topi Sorsakosken Kulkukoirat-yhtyeen nimen käytöstä. Nimiriitaan liittyvät Topi Sorsakosken silloinen manageri sekä yhtyeen soittajia. Manageri haluaa käyttää bändin nimeä uudella kokoonpanolla, ja osa vanhan bändin jäsenistä haluaa jatkaa nimen käyttöä. Nimi on rekisteröity tavaramerkiksi vanhan bändin soittajien toimesta.
Erityisen ongelmallinen tilanne on silloin, jos bändistä lähtee sen perustajajäsen, ja etenkin jos kyseinen jäsen vieläpä vastasi bändin musiikiista. Tällaisen jäsenen lähtiessä bändistä yleisö voisi oikeutetusti kysyä onko kyseessä enää sama bändi. Olisiko esimerkiksi Nightwishia ilman Tuomas Holopaista?

Nimiriidat liittyvät usein siis tilanteeseen, jossa bändin henkilöt vaihtuvat. Henkilöiden vaihtuminen on täysin normaalia kaikessa toiminnassa, mutta bändien osalta poikkeuksena on se, että bändi välttämättä ole oikeushenkilö, ja sen jäsenet eivät usein ole keskenään sopineet, kenelle oikeudet bändin brändiin kuuluvat. Muilla aloilla yritys omistaa tyypillisesti käyttämänsä brändin, eikä sen tarvitse keskustella ex-työntekijöiden kanssa siitä, kenelle oikeudet yhtiön nimeen tai muuhun brändiin kuuluvat.

Miten riitoja voidaan ehkäistä?

Bändin nimi kannattaa rekisteröidä tavaramerkiksi. Tällöin oikeudet nimeen kuuluvat lähtökohtaisesti sille taholle, joka on omistaa rekisteröinnin. Bändien kohdalla erityisen hankala kysymys onkin, kenen tulisi rekisteröinti omistaa. Tulisiko bändin kaikkien jäsenten omistaa se yhdessä, vai esimerkiksi vain tiettyjen avainjäsenten? Toinen vaihtoehto on perustaa yhtiö, joka vastaa bändin liiketoiminnasta ja omistaa myös brändin. Jälkimmäinen on yleistä etenkin silloin, kun bändin toiminta on jo laajempaa ja ehkä jo kansainvälistä. Tosin tällöinkin päätettäväksi jää, ketkä ovat yhtiön osakkaina. Näiden asioiden läpikäyminen  kannattaa, ja brändin omistukseen liittyvistä kysymyksistä onkin huomattavasti helpompi sopia heti aluksi. Bändin hyvä menestys tekee asioista sopimisen vaikeammaksi, koska tällöin nimeen liittyy jo selvä taloudellinen intressi josta useammat tahot haluavat päästä jaolle. Brändin omistuukseen liittyvien asioiden käsittely aikaisessa vaiheessa pienentää riskiä siitä, että nimioikeuksista tulee myöhemmin riitaa.

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Muut artikkelit

Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle. 1. Perusteet ☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka...

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...