Paljonko EU-tavaramerkki maksaa verrattuna muihin asioihin? Lue aiheesta tästä.

mennessä | 03/12/2018 | Tavaramerkit | 2 Kommentit

​Liian monet yritykset päättävät jättää tavaramerkkinsä suojaamatta kustannussyistä. Tässä muutamia laskelmia ja vertauksia siitä, kuinka paljon EU-tavaramerkki maksaa.

​Laskelmat pohjautuvat tilanteeseen, jossa tavaramerkki on rekisteröity kolmessa tavaramerkkiluokassa (viranomaismaksut 1.050 €) ja hakemus on tehty Tavaramerkki.fi-palvelun kautta (asiamiespalkkio hakemuksesta 495 € ja rekisteröintivaiheesta 95 €), jolloin tavaramerkin kokonaiskustannukseksi tulee 1.640 € (alv 0 %; ei välipäätöksiä/väitteitä).

Kustannuserittely

EU-tavaramerkki on voimassa 10 vuotta ja kattaa (tällä hetkellä) 28 maata. Siten sen kustannukset muodostuvat seuraavanlaisiksi:

  • 164 € vuodessa koko EU
  • 13,67 € kuukaudessa koko EU
  • 5,86 € vuosittain per maa
  • 0,49 € kuukausittain per maa.

Näin ollen kuukausittainen kustannus EU-tavaramerkistä (asiantuntijan palkkio mukaan luettuna) on alle 14 €. Ottaen huomioon, että tavaramerkin suojaaminen vähentää yritystoimintaan liittyviä riskejä ja kasvattaa yrityksen arvoa, ei summa tunnu järin suurelta investoinnilta.

Miten tavaramerkin kustannuksia voisi verrata muiden tuotteiden ja palveluiden kustannuksiin?

Muihin kustannuksiin verrattuna pysyvän tavaramerkkisuojan kustannus ei ole erityisen suuri:

Päivittäinen kustannus EU-tavaramerkistä 0,49 €
Päivittäinen kahvikuppi 2,50 €

Viikottainen kustannus EU-tavaramerkistä 3,15 €
Viikottainen BigMac-ateria 6,95 €

Kuukausittainen kustannus EU-tavaramerkistä 13,67 €
Kuukausittainen DropBox Advanced 15 €.

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

2 Kommentit

  1. Zoey Roberts

    Thank you foor being you

    Vastaa
  2. Liittymävertailu

    Kyllä juuri näin

    Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Muut artikkelit

Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle. 1. Perusteet ☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka...

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...