Sloganit tavaramerkkinä

mennessä | 06/03/2019 | Tavaramerkit | 11 Kommentit

Yritysten sloganit eli iskulauseet voidaan suojata tavaramerkillä. Usein on kuitenkin niin, että slogan ei täytä rekisteröitävyyden vaatimimuksia. Millainen on siis hyvä ja suojattavissa oleva slogan?

Picture

Iskulauseiden suojattavuuden kriteerit ovat täysin samat kuin muilla merkkityypeillä. Rekisteröitävyyden edellytyksenä on siis se, että iskulause on erottamiskykyinen eikä kuvaile tuotetta tai palvelua.

Käytännössä sloganit ovat usein sellaisia, että ne varsin suoraan kuvailevat tuotetta ja palvelua, tai ovat yksinkertaisia markkinoinnillisia ilmaisuja. On suhteellisen harvinaista, että slogan hylätään sillä perusteella, että joku toinen taho on jo rekisteröinyt samankaltaisen sloganin tavaramerkiksi.

Esimerkkinä EU:ssa hylättyjä iskulauseita on mm. ”FIND YOUR WAY” navigointijärjestelmille tai ”BUILT TO RESIST” mm. vaatteille ja paperitarvikkeille. Ensimmäinen näistä kertoo käyttäjälle täysin suoraan tuotteen käyttötarkoituksen, kun puolestaan jälkimmäinen kertoo käyttäjälle suoraan tuotteiden ominaisuuksista.

EU:ssa hylättyjä iskulauseita ovat myös mm. seuraavat:

  • MORE THAN JUST A CARD –> asiakaspalvelua koskeva lausuma
  • WE PUT YOU FIRST. AND KEEP YOU AHEAD. –> asiakaspalvelua koskeva lausuma
  • SAVE OUR EARTH NOW –> arvolausuma tai poliittinen motto
  • DRINK WATER, NOT SUGAR –> innostava tai motivoiva lausuma
  • PIONEERING FOR YOU –> arvolausuma

Slogan voidaan katsoa erottamiskykyiseksi erityisesti jos

  • siihen sisältyy sanaleikki
  • siinä on käsitteellinen ristiriita
  • jos siinä on omaperäisyyttä tai mieleenpainuvuutta
  • se saa kohdeyleisössä aikaan kognitiivisen prosessin tai sen ymmärtäminen vaatii tulkintaa
  • siinä on epätavallinen lauserakenne
  • siinä käytetään metaforia, paradokseja ja kielellisiä ja tyylillisiä tehokeinoja

Esimerkkinä riittävän omaperäisestä sloganista on mm. Myssyfarmin EU:ssa rekisteröity slogan ”IT’S NOT COOL. IT’S WARM.”, the Other Danish Guyn ”THE FUNDAMENTAL LAYER OF CONFIDENCE” ja Emergencen ”WE LOCATE THE WORLD”. Erinomainen slogan on myös Red Bullin käyttämä ”GIVES YOU WINGS”, Yell Ltd:n (Keltaiset sivut) ”LET YOUR FINGERS DO THE WALKING” tai Spriten (Coca Cola) ”OBEY YOUR THIRST”. Kaikissa näissä iskulauseissa on yllä mainittuja elementtejä.

Iskulauseena voi hyvin käyttää erottamiskyvyöntä kuvailevaa ilmaisua erityisesti silloin, kun brändin nimi on erittäin omaperäinen. Jos brändin nimi on esimerkiksi täysin keksitty sana, eikä siitä pysty päättelemään millaisesta tuotteesta tai palvelusta on kyse, voi kuvailevan sloganin käyttö olla jopa hyvä ja käytännöllinen ratkaisu siitä huolimatta, että sille ei saa välttämättä yksinoikeutta.

Esimerkki hyvästä kuvailevasta sloganista yhdistettynä erottamiskykyiseen brändinimeen on Kodakin vuonna 1888 lanseerama ”You Press the Button, We Do the Rest”.

Onko teillä slogan? Tee sivuillamme tavaramerkin tutkimus ja selvitä onko slogani riittävän erottamiskykyinen.

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

11 Kommentit

  1. Scott Cole

    Decide open woman. Deal really analysis door attorney subject bank. See return final approach.
    Lay color rather article money yet. Specific each education himself. Put would training all.

    Vastaa
  2. Ryan Smith

    Minute moment central. Window drop station feeling animal half.
    Data approach then during fund rule reason. Someone mention clearly new single himself both. Page cut certain free.

    Vastaa
  3. Derek Anderson

    Skin parent pretty pass shake new push. Range Mr get dog. Moment current Congress idea pick hair or.

    Vastaa
  4. Nicholas Martin

    Involve avoid imagine deal increase beat father. Mr open knowledge for hard happen safe once.

    Vastaa
  5. Mr. Joshua Jackson

    Agree person serious institution. Let performance answer think concern table.
    Range class movement mission. Top compare task throughout. Picture pretty along few get.

    Vastaa
  6. sarkari result

    Hi everyone, I’m here to give my own verdict about the <b><a href=”https://www.cbagra.org.in/bed-result/”>bed result</a></b> herbal cure Dr Osato is sending out to people to cure them of Herpes and HIV.

    Vastaa
  7. Halvin sähkösopimus

    Joo niin se vain on

    Vastaa
  8. Sähkötarjoukset

    Joo niin on

    Vastaa
  9. Kilpailuta sähkö

    Joo niin se menee aina

    Vastaa
  10. Moi liittymät

    Ok hyvä juttu

    Vastaa
  11. Telia liittymät

    Niin juuri

    Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Muut artikkelit

Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle. 1. Perusteet ☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka...

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...