Tavaramerkit ovat ikuisia

mennessä | 04/04/2019 | Tavaramerkit | 0 Kommenttia

Useimmat IPR-oikeudet, kuten patentit, mallit ja tekijänoikeus, ovat ajallisesti rajoitettuja. Tavaramerkit voivat kuitenkin olla voimassa periaatteessa vaikka ikuisesti.

Picture

Vanhin rekisteröity tavaramerkki Suomessa

Vanhin suomessa voimassa oleva tavaramerkki on numerolla 266 rekisteröity merkki SINGER. Rekisteröinti käsittää mm. omplelukoneet, sähkötuulettimet ja langat. Merkki on rekisteröity 2.6.1898. Muita vanhoja voimassa olevia rekisteröintejä ovat mm. Fazerin KISS KISS (kuvio), rekisteröity vuonna 1901 ja vuonna 1902 rekisteröity Daimlerin merkki MERCÉDÈS. Hyvin ylläpidetty merkki voi siis olla voimassa rajattomasti.

Tavaramerkin voimassaolon edellytyksenä on, että rekisteröinti uudistetaan 10 vuoden välein. Mikäli rekisteröinti uudistetaan, eivätkä muut tahot hae rekisteröintiä kumottavaksi, voi se olla voimassa rajattoman ajan.

Patentteihin ja malleihin verrattuna tavaramerkkien ylläpito on edullista. Toisin kuin patentit, joiden ylläpitäminen vaatii vuosittaisten viranomaismaksujen maksamisen, tavaramerkkien uudistamiseen riittää kerran kymmenessä vuodessa maksettava viranomaismaksu. Tällä hetkellä suomalaisen tavaramerkin uudistusmaksu (sis. 1 luokka) on 225 EUR. Patenttien osalta ensimmäisen kymmenen vuoden viranomaismaksu on 1975 EUR, ja seuraavan kymmenen vuoden osalta 6750 EUR, yhteensä siis 8725 EUR. Lisätyötä ja kustannusta aiheuttaa myös se, että maksut tulee maksaa vuosittain. Hankittujen tavaramerkkirekisteröintien ylläpitämen on siis erittäin edullista ja varsin helppoa.

Tyypillisin syy tavaramerkkirekisteröinnin umpeutumiselle on se, että se jätetään uudistamatta. Merkki voidaan jättää uudistamatta useasta syystä, tyypillisin on se, että sitä ei enää käytetä elinkeinotoiminassa.

Tavaramerkkioikeus voidaan menettää myös muista syistä. Merkki voi esimerkiksi ajan kuluessa muodostua yleissanaksi, kuten esimerkiksi Nokian ”Kännykkä” tai Gibsonin ”Les Paul”. Merkinhaltijan intressissä onkin pitää huoli siitä, että muut tahot eivät käytä tavaramerkkiä kuvailevana yleissanana. Sama pätee toki myös omaan käyttöön, tavaramerkkiä tulee käyttää osoittamaan tuotteen kaupallinen nimi, ei sitä millaisesta tuotteesta (kännykkä? mokkula?) on kyse.

Tavaramerkkirekisteröinti voidaan myös menettää jos se on ollut viisi vuotta käyttämättömänä ja joku hakee rekisteröinnin menettämistä. Näin kävi juuri esimerkiksi McDonaldsille, jonka tavaramerkin BIG MAC EU:n tavaramerkkivirasto määräsi menetetyksi sillä perusteella, että McDonalds ei kyennyt osoittamaan että tavaramerkkiä BIG MAC oli käytetty EU:n alueella viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana (päätöksestä on valitettu). Voit lukea tapauksesta lisää täältä.

Tässä vielä lopuksi helppo muistilista, jolla voit varmistaa tavaramerkkioikeuksien säilymisen:

  1. Maksa uudistusmaksut kymmenen vuoden välein.
  2. Älä käytä tavaramerkkiä tuotteen kuvailevana nimenä.
  3. Pidä huoli, että muutkaan eivät käytä tavaramerkkiäsi tuotteita kuvailevana nimenä

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Muut artikkelit

Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle. 1. Perusteet ☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka...

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...