Yritykset, jotka suojaavat tavaramerkkinsä toimintansa alkuvaiheessa, lähtevät nopeampaan kasvuun

mennessä | 05/07/2018 | Tavaramerkit | 1 Kommentti

Coca-Colan hakiessa ensimmäistä tavaramerkkirekisteröintiään toukokuussa 1892 se oli hädin tuskin perustettu yritykseksi. Kuten tunnettua, tänä päivänä Coca-Cola on yksi maailman kuuluisimpia brändejä.

USA:n tavaramerkkiviraston (USPTO) julkaiseman uuden tutkimuksen mukaan ”yrityksillä, jotka hakevat tavaramerkkirekisteröintiä olemassaolonsa ensimmäisen vuoden aikana, on hyvin erilainen kasvukaari niihin yrityksiin verrattuna, jotka eivät hae”. Kyseinen tutkimus “An Anatomy of U.S. Firms Seeking Trademark Registration”(= Amerikkalaisten tavaramerkkirekisteröintiä hakevien yritysten tyypilliset piirteet) tutki tavaramerkkihakemusten vaikutuksia.

Tutkimuksessa saatiin selville, että tavaramerkkirekisteröintiä hakeneet yritykset kasvavat henkilöstön määrällä ja liikevaihdolla mitattuna huomattavasti enemmän kuin yritykset, jotka eivät pyri tavaramerkkiään suojaamaan. Viiden vuoden kuluessa tavaramerkkirekisteröinnin hakemisesta nämä yritykset olivat lisänneet liikevoittoaan suunnilleen kolme kertaa enemmän kuin yritykset, jotka eivät tavaramerkkiään suojanneet.

Tutkimustiedon valossa ”tavaramerkkirekisteröinnistä voidaan olettaa olevan suurta hyötyä yrityksen liikevaihdolle”. Tutkimuksessa saatiin myös selville, että yritykset, jotka pyrkivät rekisteröimään tavaramerkkinsä, ovat paljon innovatiivisempia ottaen huomioon, että ”nämä yritykset hakevat 15-20 kertaa todennäköisimmin patenttia tai harjoittavat kehitys- ja tutkimustyötä tyypillisiin amerikkalaisiin yrityksiin verrattuna”.

Ei ole olemassa mitään syytä olettaa, että asiat EU:ssa olisivat toisin. Itse asiassa vuonna 2016 Euroopan tavaramerkkivirasto (European Intellectual Property Office) julkaisi laajan tutkimuksen koskien immateriaalioikeuksia ja PK-yrityksiä. Tutkimuksen mukaan yritykset, jotka olivat huolehtineet immateriaalioikeuksiensa suojaamisesta, kokivat sen seuraukset ”positiivisiksi” tai ”erittäin positiivisiksi”. Tutkimuksessa raportoituja etuja olivat esimerkiksi ”mielikuvat maineen tai luotettavuuden kohentumisesta” sekä ”liikevaihdon kasvaminen”. Tutkimuksessa todettiin tavaramerkkien olevan merkittävimpiä immateriaalioikeuksia eurooppalaisille PK-yrityksille.

No mitä edellä mainittu sitten tarkoittaa käytännössä ja miten sinun tulisi toimia?

Emme väitä, että on olemassa suora syy-seuraussuhde tavaramerkkirekisteröinnin ja kaupallisen menestyksen välillä, mutta ne tuntuvat usein kulkevan käsi kädessä. On mahdollista menestyä ilman rekisteröityä tavaramerkkiäkin − aivan kuten on mahdollista epäonnistua rekisteröintitodistus takataskussaan.

Yhtä päivänselvää on kuitenkin se, että tavaramerkkirekisteröintiin liittyy etuja (tutustu blogimme artikkeliin ”10 syytä rekisteröidä tavaramerkkisi”). Tavaramerkeillä on selvästi suuri merkitys ja liiketoimintamielessä onkin järkevää ja vastuullista rekisteröidä tavaramerkki. Yritykset, jotka yleisesti ottaen toimivat fiksulla tavalla, tyypillisesti ovat menestyksekkäämpiä ja amerikkalaisen tutkimuksen mukaan yritykset, jotka hakevat tavaramerkkirekisteröintiä menestyvät huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin ne yritykset, jotka eivät rekisteröintiä hae.

Coca-Cola päätti jo aikaisessa vaiheessa vuonna 1892 juuri yrityksen perustamisen jälkeen, että yritys ei ollut liian pieni eikä ollut liian aikaista rekisteröidä tavaramerkki. Sinun tavaramerkkisi on todennäköisesti paljon merkittävämpi ja kansainvälisempi kuin Coca-Cola tuolloin oli. Mikäli et ole vielä tavaramerkkiäsi rekisteröinyt, pääset alkuun tästä.  Se ei toki takaa sinulle menestystä, mutta tekee siitä todennäköisempää ja joka tapauksessa on se sinulta liiketoimintamielessä vastuullinen ja yrityksen arvoa nostava teko.

Ilmainen tavaramerkkitutkimus

Tarkista onko tavaramerkkisi vapaana rekisteröitäväksi

1 Kommentti

  1. Lainaa

    Hyvä artikkeli

    Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Muut artikkelit

Tavaramerkkien tarkistuslista PK-yrityksille

Tavaramerkkiasiat voivat olla etäisiä ​​startup- ja PK-yrityksille. Tässä on yksinkertainen tarkistuslista autamaan pääsemään oikealle tielle. 1. Perusteet ☐ Ymmärrä, miksi tavaramerkit ovat tärkeitä liiketoiminnassa☐ Varmista, että pääbrändisi on sellainen, joka...

IPR-oikeuksien merkitys PK-yrityksille

Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan tavaramerkkivirasto (EUIPO) ovat julkaisseet uuden tutkimuksen nimeltä "Intellectual property rights and firm performance in the European Union". Tutkimuksessa tarkastellaan IPR-oikeuksien (tutkimuksessa mukana olleet...

Miksi brändi on tärkeä ohjelmistoyritykselle

Ohjelmistoyritykset rummuttavat usein olevansa “teknologiayhtiöitä”. Teknologia ja teknologiayhtiöiden immateriaalioikeudet (“IPR-oikeudet”) mielletään usein patenteiksi. Monilla teknologiayhtiöillä – erityisesti suomalaisilla – on käsitys, että brändi on vain...