Lisätiedot ja täyttöohjeetVaihe 1/2: Valitse sopivin toimiala
Sinua pyydetään valitsemaan toimiala, joka parhaiten kuvaa sitä mille tavaramerkkiäsi tullaan käyttämään. Useimmiten tämä on siis sama kuin yrityksen päätoimiala. Tämän valinnan perusteella tarjoamme hakemukseesi juuri kyseiseen toimialaan kuuluvia tavaroita ja palveluja. Näin haettava yksinoikeus voidaan kohdistaa oikein. Lisätietoja tavaroiden ja palveluiden oikeasta valinnasta ja sen tärkeydestä saat alla olevasta kohdasta “Tavaroiden ja palveluiden valitseminen” (Vaihe 2/2, kohta 2). Mikäli mikään valittavista toimialoista ei vaikuta sopivalta, pyydämme ottamaan yhteyttä osoitteeseen email@ipriq.com. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Voit myös soittaa numeroon +358 50 320 7744. Vaihe 2/2: Täytä hakemuksen tiedot 1. Tavaramerkin tiedot Vaikka yrityksellä olisi vain yksi brändi, sen suojaamiseksi on tyypillisesti olemassa useita vaihtoehtoja: esimerkiksi yrityksen tai tuotteen nimi sanana (ns. sanamerkki), tämä nimi logomuodossa sekä yrityksen käyttämä kuvio yksinään. Niiden jokaisen rekisteröinnillä voidaan tuoda oma lisänsä brändin suojaan. Käytännössä rekisteröintiä ei kuitenkaan yleensä haeta niille kaikille vaan suojauksen kohteeksi valitaan se tai ne merkit, joiden arvioidaan parhaiten tuovan suojaa brändille eli jotka todennäköisimmin voivat joutua jäljittelyn kohteeksi. Jokaisesta merkistä (merkkiversiosta) on tarpeen tehdä oma hakemuksensa ja maksaa hakemuksesta menevä viranomaismaksu. Voit antaa samalla lomakkeella toimeksiannon kahteen tavaramerkkiin, edellyttäen että niissä on sama tavaraluettelo. Näin voit siis samalla lomakkeella tehdä hakemuksen esimerkiksi sana- ja logomerkille. Edellä mainittu sanamerkki antaa parhaan mahdollisen suojan tuotteen tai palvelun nimelle. Sanamerkki on usein myös paremmin aikaa kestävä vaihtoehto verrattuna kuviomerkkiin, jota todennäköisemmin halutaan myöhemmin muuttaa. Sanamerkkiä onkin yleensä pidettävä ensisijaisena vaihtoehtona. Nimi logomuodossa ja kuvio yksinään ovat ns. kuviomerkkejä. Kuviomerkki suojaa etenkin merkin visuaalista ilmettä. Kuviomerkki on siis hyvä valinta silloin, kun merkissä on jokin sellainen visuaalinen ominaisuus (fontti, kuva), jolle halutaan suojaa esimerkiksi jäljittelyä vastaan. Monissa tapauksissa se antaa suojaa rajoitetusti myös kuviomerkin sisältämille sanoille. Jos nimi kuvailee kyseessä olevaa tavaraa tai palvelua, sen ominaisuutta tai alkuperää, merkkiä ei katsota erottamiskykyiseksi, eli kykeneväksi erottamaan haltijansa tavaroita tai palveluja muista. Tällöin merkkiä ei hyväksytä tavaramerkkirekisteriin sanamerkkinä, ellei voida osoittaa sen vakiintuneen pitkäaikaisen ja laajamittaisen käytön seurauksena. Tällöin logomuodossa tai kuvion kanssa on usein paras vaihtoehto. Esimerkkejä erottamiskyvyn arvioinnista Geneerinen nimi: Pizza --> ei rekisteröitävissä ● Kuvaileva nimi: Kotipizza --> ei rekisteröitävissä nimenä ilman vakiintumista ● Vihjaava nimi: Pizzarium --> rekisteröitävissä ● Asiayhteydestä irrotettu nimi: Roiskeläppä --> rekisteröitävissä ● Keksitty nimi: Dennis --> rekisteröitävissä ● Sana- ja kuviomerkkien lisäksi on olemassa muunkinlaisia merkkejä, joihin voi rekisteröinnillä saada yksinoikeuden. Tällaisia ovat mm. tuotteen tai pakkauksen ulkomuoto tai omaleimainen yksityiskohta, ääni tai tunnusomainen animaatio. Tavaramerkkinä voi olla lähes mikä tahansa, josta yritys tai sen tavara/palvelu voidaan tunnistaa. Esimerkiksi Polar Bear Pitching ry. on rekisteröinyt Polar Bear Pitching tapahtuman tunnukseksi tulleen liikkuvan tavaramerkin, jossa henkilö esittelee yritysideansa avannosta käsin. Jos haluat suojata muun kuin sana- tai kuviomerkin, voit ladata siitä kuvauksen (jpg, png tai pdf) lomakkeen kautta. Valitse merkin tyypiksi tällöin logo (kuviomerkki) ja mainitse lisätiedoissa, millaisesta merkistä on kyse. 2. Tavaroiden ja palvelujen valitseminen Tavaramerkkirekisteröinti tuo yksinoikeuden merkkiin niihin tavaroihin ja palveluihin, joita rekisteröinti koskee, sekä niiden kanssa samankaltaisiin tavaroihin ja palveluihin. Hakemuksen tavara- ja palveluluetteloa on myöhemmin mahdollista supistaa, mutta ei laajentaa. Laajennus edellyttää uutta rekisteröintiä uudella hakemuksella. Nämä seikat huomioon ottaen on tärkeää, että tavarat ja palvelut valitaan tavaramerkkihakemukseen riittävän kattavasti. Tavarat on jaettu 34 tavaraluokkaan (luokat 1-34) ja palvelut 11 palveluluokkaan (luokat 35-45). Kansainvälisesti noudatettavan luokitusluettelon löydät täältä. Nämä ns. luokkaotsikot kertovat yleisellä tasolla, mitä tavaroita ja palveluita kuhunkin luokkaan kuuluu. Ennen tavara- ja palvelunimikkeiden valintaa sinua pyydetään esittämään kuvaus siitä, mitä tavaroita ja palveluja yrityksesi tarjoaa. On tärkeää esittää niistä kattava kuvaus, jotta voimme sen perusteella tarvittaessa täydentää tai muokata valitsemiasi tavara- ja palvelunimikkeitä. Palvelussamme on kunkin toimialan kohdalla listattu luokittain tavaroita ja palveluja, jotka tyypillisesti voivat olla merkityksellisiä kyseisellä toimialalla. Listan tarkoitus on ainoastaan helpottaa sopivien tavara- ja palvelunimikkeiden löytämistä eikä se ole kattava esitys valittavissa olevista tavaroista ja palveluista. Toimialaan suoraan liittyvien tavaroiden ja palvelujen lisäksi palvelussamme on esitetty sellaisia tavaroita/palveluja, jotka saattavat olla yrityksen kannalta harkittavia. Viranomaismaksu määräytyy luokkien määrän eikä yksittäisten tavara-/palvelunimikkeiden mukaan. Nimikkeiden määrä ei vaikuta viranomaismaksun, jos ne kuuluvat samaan luokkaan. Viranomaismaksujen määrät alla kohdassa 3. Huomioi tavaraluetteloa laatiessasi, että tavaramerkkirekisteröinti voidaan kumota, mikäli merkki on ollut käyttämättä vähintään viimeiset 5 vuotta. Kumoaminen ei kuitenkaan tapahdu itsestään vaan edellyttää aktiivisia toimenpiteitä toiselta taholta (esim. kilpailija). Rekisteröinti voi siis antaa tosiasiallista suojaa kumoamisriskistä huolimatta. 3. Maan/alueen valitseminen ja kustannukset Tavaramerkkirekisteröinti antaa suojaa siinä maassa, jossa rekisteröinti on haettu ja saatu. Suomessa haettu tavaramerkkirekisteröinti koskee niin ollen vain Suomea. Kaikki EU-maat (Suomi mukaan lukien) on mahdollista kattaa yhdellä, Euroopan unionin tavaramerkillä. Sen myöntää Euroopan teollisoikeuksien virasto (EUIPO), joka sijaitsee Alicantessa, Espanjassa. EU-rekisteröinnin hakeminen on yleensä suositeltavaa, mikäli kiinnostuksen kohteena nyt tai tulevaisuudessa ovat myös joidenkin muiden EU-maiden markkinat. Hakemuskustannukset. Hakemuskustannukset muodostuvat viranomaismaksuista sekä asiamiestyömme korvauksesta (asiamiespalkkiosta). Viranomaismaksun suuruus riippuu valittavasta maasta/alueesta (Suomi vai EU) sekä tavara- ja palveluluokkien määrästä seuraavasti: Suomi: 1 luokka 215€, 2 luokkaa 295€, 3 luokkaa 375€, seuraavat 80€ kpl. EU: 1 luokka 850€, 2 luokkaa 900€, 3 luokkaa 1050€, seuraavat 150€ kpl. Asiamiespalkkiomme määräytyy valitun palvelutason mukaan (ks. alla kohta 4.) Käsittelyaika ja vaiheet tavaramerkkihakemuksen jälkeen. Viranomainen (joko PRH tai EUIPO) tutkii seuraavaksi, onko hakemuksen käsittämä tavaramerkki rekisteröitävissä. Jos merkki hyväksytään ilman välipäätöstä, hakemuksen käsittely kestää n. 2 - 6 kuukautta. Mikäli käsittelyyn sisältyy välipäätöksiä, väitteitä tai valituksia, käsittely voi kestää 6 kuukaudesta ylöspäin 3 vuoteen saakka. Suojan laajentaminen samalla etuoikeudella (hakupäivällä). Hakemispäivästä lukien yrityksesi oikeudet kyseiseen tavaramerkkiin ovat lukittuina globaalisti lähes kaikissa maissa kuuden kuukauden ajan, eli kukaan muu ei voi sinä aikana saada merkkiin parempia oikeuksia muissa maissa. Suojausta on mahdollista laajentaa myöhemminkin, mutta tällöin on mahdollista, että joku muu on välillä hakenut rekisteröintiä samankaltaiselle merkille, ja se tulee yrityksesi merkin rekisteröinnin ja käytön esteeksi. 4. Palvelutason valinta Palvelumme sisältö ja hinta määräytyy valitun palvelutason mukaan seuraavasti: Perus. Teemme hakemuksen lomakkeessa ilmoitetuilla tiedoilla ja valituilla tavaroilla ja palveluilla. Laitamme hakemuksen vireille ilman erillistä ilmoitusta. Asiamiespalkkio 295 EUR. Laajennettu. Laadimme lomakkeen tietojen perusteella hakemusehdotuksen, sekä annamme lyhyen (15min) konsultoinnin merkin valintaan (esim. sana vai kuvio) sekä rekisteröitävyyteen (erottamiskyky, kuvailevuus) liittyen. Asiamiespalkkio 595 EUR. Premium. Kuten yllä, ja lisäksi teemme identtisyystutkimuksen aiemmista rekisteröidyistä oikeuksista, jotka saattavat vaikuttaa haetun merkin rekisteröintiin. Käytämme tutkimukseen EU-tavaramerkkiviraston TmView tietokantaa. Asiamiespalkkio 995 EUR. 5. Hakijan tiedot Tavaramerkin hakijaksi tulee se yritys, jonka tiedot laita kohtaan “hakijan tiedot”. Sinun ei tarvitse ilmoittaa yrityksen yhteystietoja ja y-tunnusta, saamme ne Yritystietojärjestelmästä. 6. Toimeksiannon viimeistely Voit ilmoittaa lisätiedot kentässä, jos sinulla on hakemukseen liittyviä lisätietoja tai kysyttävää. Toimeksiannon antamisen edellytyksenä on, että hyväksyt toimeksiantoehtomme. |